10 Mart 2010 Çarşamba

deve guresi


EGE'NİN DEVE GÜREŞİ ŞENLİKLERİ Yazar : İhsan Yakut Yayın Evi : İzmir Büyük Şehir Belediyesi Kültür Yayını Tel 0(232) 482 11 70Konusu : İhsan Yakut'un belgesel çalışması Orta Asya'dan Anadolu'ya Develer konusuyla başlıyor. Bir Ege Şenliği, Deve Güreşlerinin Tarihi, Ankara, İstanbul, İzmir Deve Güreşleri, Ağızbağcılar ve Kontrolcülr, Urgancılar, Deve Güreşi Oyunları, Maya, Havut ve Çanlar, Havut Töreni gibi ara başlıklar taşıyor. Siyah beyaz fotoğraflarla süslenen kitapta nam salmış develer, Ödüller, Halı gecesi, Hakemler, Güreş Alanı, Cazgır, Deve Güreşleri ve Turizm konularına varıncaya kadar konuyla ilgili tüm bilgiler yer alıyor. Yayına Çıkış Tarihi : Mayıs 2009Kitabın Boyu : Kent Kitaplığı Dizisi 63 16,5x23 cm 168 sayfa

bir dönem ben askerden mi geldim, askere gidiyorum tam emin değilim. sermet kardeşimizin babası yukarıdaki kitabın yazma aşamalarında. birgün sermetlerin araba ile bizden rica etti aydın yöresinde; köy ve kasabalarda deve güreşi üzerine bazı fotoğraflar istedi. vay efendim, ağız bağlayıcı ali dayı varmış, o nun fotoğrafını arıyoruz.

germençik yöresinin bir kahvesine girdik. gündüz vakti derme çatma köy kahvesinde arabayı, fotoğraf makinasını bizim şekilleri görünce ilgi alaka geldi. olayın ilginç tarafı köy kahvesinde televizyon açık vhs kasetten maç izler gibi arkadaşlar oturmuş geçmiş yılların deve güreşlerini izliyip yorum yapıyorlar. belki 500. kez izledikleri güreşi ufacık kavede saniye saniye yorumluyorlar.

biz meramımızı anlattık. bir tanesi çıktı dedi ki " ben bu yöreyi bilirim sizi gezdideyim" tabii ki fotoğrafta gördüğünüz iri abi bu kararı aldı. aşağıdaki 2. fotoğrafta biz arabada bir yerden bir yere intikal halindeyken, abinin clio marka arabamızın ön koltuğunda oturduğunu belirtmek isterim. ömrümde gördüğüm en iri insandı. kendisinin ismini şuan hatırlamıyorum ve hatırlamadığım için pek üzgünüm. o sıcak günde kendisine göre minicik arabada bize yol gösterdi, evlere, ahırlara, develerin yanına soktu. sağolsun.

o zaman tabii makineler mekanik. ahırda çektiğim deve fotoğraflarını hiç basmadım. negatifleri de sermete verdim. (kitap için)bi sorayım. belki saklamışlardır. yazının da devamı gelir.

fotoğraflar çekildi. ağız bağlamacı ali dayı çok olmuş öleli. kendisinin torunundan bir fotoğrafını bulduk o nu kopyaladık. o zamandan 2009 olmuş kitap yayınlandı. benim çektiğim fotoğraflarda kitapta yerini almış. İhsan Amca sağolsun bir kitabını imzalayıp göndermiş .

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder